Sunday, May 20, 2012

cabut gigi

15 Mei 2012 - hari bersejarah buat Irfan. Kali pertama dalam hidupnya, Irfan kehilangan gigi yang pertama di usia 6 tahun 9 bulan.

Kat sini agak susah nak register untuk dentist. Dah banyak dentist practice yang saya call tapi penuh. Nak masuk dalam waiting list pun tak boleh. Nampak gaya kena walk in ke dentist2 yang berhampiran pulak untuk masuk dalam waiting list.

Saya agak cemas bila Irfan mengadu sakit gigi pada hari Ahad lepas.  Saya cuma mampu galakkan dia gosok gigi dan berkumur air garam. Bila dah tak tahan sangat, saya berikan paracetamol. Malangnya sakit gigi yang menyerang Irfan tidak juga hilang - berlarutan tiga malam, dan tiga malam juga kami tidak tidur nyenyak. Siang hari ok pulak. Dia cuma sakit sebelah malam.

Hari Selasa tu, Irfan refuse untuk ke sekolah. Saya tidak memaksanya dan saya mula menyelongkar laman web NHS untuk mencari penyelesaian. Berdasarkan web, ia menyarankan agar saya menghubungi primary care trust (PCT) di kawasan berdekatan. Alhamdulillah, saya mendapat saluran yang sepatutnya. Permohonan saya untuk mendapatkan dentist berhasil.

Pada mulanya, tiada rawatan kecemasan yang boleh diberikan pada hari yang sama. Mereka menyarankan supaya menyambung pengambilan paracetamol untuk mengurangkan sakit sehingga pihak hospital menghubungi saya semula pada keesokan pagi. Tapi beberapa minit kemudian, pihak hospital menghubungi saya kembali. Ada slot kosong pada pukul 12 tgh hari. Ia berita baik untuk Irfan.

Dalam pukul 11.30, kami gerak ke hospital yang dimaksudkan. Selesai mengisi borang, kami menunggu di ruang menunggu yang disediakan. Tak lama lepas tu Irfan dipanggil untuk masuk. Hanya saya dan Irfan sahaja yang dibenarkan masuk ke dalam bilik rawatan. Lepas doktor buat pemeriksaan, doktor menyarankan supaya gigi yang sakit itu dicabut. Saya hanya bersetuju.

Doktor mula dengan membius kawasan sekitar gigi yang nak dicabut. Ia gigi geraham di bahagian atas sebelah kiri. Gigi dah kuat bergoyang. Doktor meminta saya memegang kedua-dua belah tangan Irfan sebagai sokongan. Irfan juga sangat tenang bila doktor membiusnya. Doktor kata, "He is very good. Hard to find a child as strong as him". Saya turut bangga dengan keberanian yang ditunjukkan Irfan.

Lepas bius, kena tunggu beberapa minit untuk ubat bius berkesan. Lepas Irfan kata bahagian gigi yang dibius dah kebas, doktor bersiap sedia untuk mencabutnya. Saya juga tumpang berdebar sama. Tapi Irfan nampak biasa saja. Sungguh, saya sangat kagum dengan semangat Irfan.  Dia begitu berani. Proses mencabut gigi berjalan dengan lancar. Irfan langsung tak menangis. Saya simpan gigi yang dicabut sebagai kenangan.


Lepas cabut, saya tunggu di kaunter untuk bayar kos rawatan. Petugas kaunter kata, "It's free of charge". Rupanya rawatan gigi untuk kanak-kanak adalh percuma. Kalau orang dewasa sahaja kena bayar sikit.

NuKilaN:
 

3 comments:

  1. bagusnyer tak perlu bayar. klinik gigi sini mahal. beratus dollars.

    ReplyDelete
  2. Tu la, risau jugak takut pound melayang.. hehehe
    masa tanya cikgu sekolah, dia kaa kena bayar sikit, sbb tu stand by jugak... tapi sgt happy bila FOC :)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails