Thursday, June 24, 2010

stok susu saya

Bila merayau ke blog blog ibu yang menyusu, ramai ibu yg letak gambar suasana freezer yang meriah dengan stok ebm beku. Memang seronok sgt tengok. Saya punya stok pula mcm mana?
Erm, sebenarnya saya bekalkan danish dengan fresh ebm setiap hari. Kenapa tak buat stok ebm beku? Sebab danish lebih suka direct feeding. Dia tak banyak minum susu bila saya pergi kerja. Lagipun saya akan balik menyusu semasa rehat tengah hari. Kadang-kadang rasa bertuah juga ada rumah dekat dengan tempat kerja. Senang nak ulang alik ke tempat kerja bagi menyusukan danish.
Ni saja stok susu yang saya ada.


Saya isikan 2-2.5 oz susu utk setiap botol bagi sekali sesi menyusu. Biasanya dalam sehari, danish perlukan dalam 3-6 botol sahaja. Kalau danish tak banyak tidur atau saya tak sempat balik masa tengah hari, baru danish minum ebm sampai 6 botol. Tapi biasanya danish cuma perlukan 3-4 botol sahaja.

Sebenarnya saya duk usha nak beli fridge baru yang ada dua pintu. Dah dapat lampu hijau pun dari en suami. Tp skrang ni pun dah mula buat stok ebm sikit2 utk bulan puasa. Takut nanti susu merudum masa bulan puasa, sekurang kurangnya ada jugak back up :)


3 comments:

  1. Kak Nur,sama la dgn saya skrg stok susu ada la skit2 itupn time smpt kumpul.klau tak biasanya Ummair akn minum fresh ebm setiap hari.pam hr ni utk esoknya..Danish minum tak bnyk kan? Ummair 6 botol x 3oz mesti habis stp hari.itupn dh dikira sikit.dulu pernah smpai 8btl x 3oz.jenuh jugakla nk ngepam. :)

    ReplyDelete
  2. A ah,danish x minum byk sbb tu rasa mcm x perlu jer stok beku. Tp dah dekat nak puasa ni, risau jugak. So akak dah mula buat stok beku sikit sikit. Maybe sbb danish baru 4 bln kot, sbb tu dia x minum susu byk sgt :)

    ReplyDelete
  3. salam nur..nur ada apa2 chat room yg kita leh sembang2 x?? nak review pasal CD..senang skit...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails